lauantai 8. lokakuuta 2016

Bjarmia II




Bjarmian poliittisesta historiasta.

Etten viimeksi olisi pitkästyttänyt lukijoitani jätin kertomatta suomalais-ugrilaisten kansojen nykyisestä ahdistuneesta tilanteesta Putinin Venäjällä. Kaikkihan tiedämme että 50 000 suomesta pakolla venäjälle siirrettyä inkeriläistä tapettiin tai siirrettiin maan ääriin rangaistusleirille. Tai miten 1917 vallankumouksen jälkeen suomalaisille kommunisteille, karjalaisille tai petsamolaisille kävi.

Mutta nykytilanteesta, siteeraan osittain Ville Ropposta, omin sanoin: Muutama vuosi sitten vaikutti siltä että suomalais-ugrilainen kulttuuri oli hitaasti nousemassa Venäjällä. Esimerkkinä ovat Aleksei Fedortśenkon elokuvat Hiljaiset sielut ja Niittymarien taivaalliset vaimot jotka ammentavat aiheitaan suomalaisugrilaisten kansojen historiasta ja mytologiasta.

Krimin miehityksen jälkilöylyissä suomalaisugrilaisuutta ja erityisesti etnofuturismia on kuitenkin ryhdytty pitämään separatistisena liikkeenä ja sen yhteistyötä sukulaiskansojen Suomen ja Viron kanssa ei ole pidetty suotavana. Venäjän suomalais-ugrilaistren kansojen kansallisten johtajien väitetään tavoittelevan itsenäisyyttä ja jopa jonkinasteista utopistista valtiota Suomesta Siperiaan.

Suomessa tällaisia mielipiteitä voidaan helposti tulkita ironisiksi. Esimerkiksi Udmurtiassa asia on toisin. Nykyään Venäjällä ulkomailta rahaa saavien järjestöjen on rekisteröidyttävä ”ulkomaisiksi agenteiksi”. Ei siis ole leikin asia jos Venäjällä joutuu leimatuksi vaaralliseksi separatiksi tai Venäjän yhtenäisyyden horjuttajaksi.

Äskettäin Leningradin alueen kuvernööri mainitsi inkeriläiset järjestöt ja inkeroiset uhkana Venäjän eheydelle ja vertasi tilannetta Ukrainaan.

Uskaltaako tällaisessa tilanteessa esimerkiksi Suomi-Venäjä seura antaa kulttuuriapua tai lisätä kulttuurivaihtoa sukulaiskansojemme kanssa Venäjällä. He huutavat nyt apua mm Suomesta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti